Veel gestelde vragen over podotherapie
Hieronder treft u een aantal vragen aan die vaak over podotherapie gesteld worden, met de antwoorden daarop:
- Heb ik altijd een verwijzing van een huisarts of een specialist nodig?
- Waar moet ik aan denken bij mijn eerste bezoek aan de podotherapeut?
- Hoe lang gaan podotherapeutische zolen mee?
- Werken zooltjes altijd?
- Is een podotherapeut ook pedicure?
- Mag ik met mijn ontstoken teen in een sodabadje?
- Heeft u problemen met het dragen van slippers?
- Wat krijg ik terug van mijn ziektekostenverzekering?
Heb ik altijd een verwijzing van een huisarts of een specialist nodig?
Een bezoek aan de podotherapeut is ook zonder een verwijzing van een (huis)arts mogelijk. Dit wordt ‘Directe Toegankelijkheid Podotherapie’ (DTP) genoemd. Sinds 2012 is het mogelijk om zonder verwijzing van een huisarts of specialist een afspraak te maken. Uiteraard is het ook mogelijk om een afspraak te maken nadat u eerst een verwijzing heeft gekregen van uw huisarts of specialist.
Als u gebruik wil maken van de ‘directe toegankelijkheid podotherapie’ zal een podotherapeut eerst een (wettelijk verplichte) intake uitvoeren, waarin beoordeeld wordt of het mogelijk is om zonder verwijzing behandeld te worden. Daarvoor zijn landelijke richtlijnen opgesteld. Dit betekent dat er voor aanvang van de behandeling een aantal (wettelijk vastgestelde) vragen gesteld worden, die voor de podotherapeut noodzakelijk zijn om te bepalen of u op de juiste plek bent met uw zorgvraag. De podotherapeut zal de vragen met u doornemen tijdens de eerste afspraak en daar waar nodig nog enkele vragen stellen ter verduidelijking. Als alles duidelijk is -voor zowel de podotherapeut als voor u- zal er van u een handtekening gevraagd worden om de behandelingsovereenkomst te bekrachtigen.
Meestal kan er dan worden overgegaan tot het onderzoek en/of de daadwerkelijke behandeling. In sommige gevallen kan het echter zijn dat de podotherapeut alsnog toestemming of advies nodig heeft van uw huisarts. In dat geval zal de podotherapeut contact opnemen met uw huisarts en kan het zijn dat u toch wordt doorverwezen voor een huisartsenconsult, om alsnog een verwijzing te krijgen.
Indien er een zogenaamde ‘rode vlag’ bij u geconstateerd wordt dient u naar uw huisarts (terug) te gaan om alsnog een verwijzing te vragen. In die gevallen mag de podotherapeut u namelijk niet zonder een verwijzing behandelen.
Hieronder is een overzicht opgenomen van klachten en/of symptomen die ertoe zullen leiden dat u een verwijsbrief van een arts nodig heeft, voordat een podotherapeutische behandeling gestart kan worden.
‘Rode Vlaggen’
Algemeen
1. (recent) trauma
2. Al langer bestaande (onverklaarbare) koorts
3. Recent onverklaarde gewichtsverlies (>5 Kg per maand)
4. Langdurig gebruik van corticosteroïden
5. Constante pijn die niet afneemt in rust of bij verandering van positie
6. Algemeen onwel bevinden
7. Nachtelijke pijn
8. Uitgebreide neurologische tekenen en symptomen
9. Er worden geen pulsaties gevoeld of gehoord (doppler)
10. Kanker in de voorgeschiedenis
11. Belasting is niet mogelijke (asdrukpijn)
12. Er zijn tekenen/symptomen van infectie
13. Er zijn tekenen/symptomen van charcot
14. Tekenen en symptomen van tophi
Acuut (sport)letsel
15. Onbegrepen tekenen of symptomen na recent trauma
16. Belasting is niet mogelijk (asdrukpijn)
17. Recent onverklaard gewichtsverlies (>5 kg per maand)
18. Langdurig gebruik van corticosteroïden
19. Constante pijn die niet afneemt in rust of bij verandering van positie
20. Algemeen onwel bevinden
21. Nachtelijke pijn
22. Uitgebreide neurologische tekenen en symptomen
Lage rug regio
23. Eerste episode van lage rugpijn 50 jaar
24. Significant trauma
25. Recent onverklaarbaar gewichtsverlies (>5 Kg per maand)
26. Kanker in de voorgeschiedenis
27. Koorts
28. Deformiteiten (bijvoorbeeld lumbale kyfose)
29. Langdurig gebruik van corticosteroïden
30. Intraveneuze toepassing van medicijnen
31. Progressieve niet-mechanische pijn
32. Pijn die ‘s nachts blijft of zelfs verergert
33. Aanhoudende ernstige beperking lumbale flexie
34. Algemeen onwel bevinden
35. Incontinentie of urine en/of faeces
36. Rijbroek anesthesie
37. Bilaterale uitvalsverschijnselen
38. Unilaterale uitvalsverschijnselen
39. Ernstig beperkt gangbeeld
‘Gele vlaggen’
1. Kanker in de voorgeschiedenis
2. Klachten van patiënt blijven ondanks podotherapeutische behandeling
3. Patiënt is niet gemotiveerd voor verder podotherapeutische behandeling
4. Er is een afwijkende thuis (privé-)situatie die de klachten negatief beïnvloeden en de voortgang van de behandeling remmen
5. Er wordt krachtsverlies gesignaleerd
6. Er worden slechte pulsaties gevoeld/gehoord
Waaraan moet ik denken bij mijn eerste bezoek aan de podotherapeut?
Het is handig om het volgende mee te nemen:
- verwijskaart van de huisarts/specialist (indien aanwezig/nodig)
- een geldig legitimatiebewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs)
- verzekeringsgegevens
- indien relevant: sport- of werkschoenen
- eventueel eerder gemaakte hulpmiddelen
Hoe lang gaan podotherapeutische zolen mee?
De gemiddelde levensduur van een paar podotherapeutische zolen is 2½ tot 3 jaar. Soms is het noodzakelijk dat er tussentijds een aanpassing aan de zolen gedaan moet worden of dat de toplaag eerder vervangen moet worden. Daarom is het belangrijk om uw zolen te inspecteren op slijtage en bij (terugkerende) klachten tijdig een nieuwe afspraak te maken. De slijtage mede wordt beïnvloed door overmatige transpiratie (hyperhydrosis), door hoe intensief de zolen gebruikt worden en door de hardheid van de gebruikte materialen.
Een jaarlijkse controle van de zolen door de podotherapeut wordt geadviseerd (en wordt vrijwel altijd vergoed vanuit uw aanvullende zorgverzekering). Klik hier voor meer informatie over vergoedingen.
Werken zooltjes altijd?
Nee, u heeft nooit de garantie dat uw klachten door de zolen verdwijnen.
Er wordt wel gestreefd om de klachten zoveel mogelijk te laten verdwijnen. Daarom is het erg belangrijk dat u op de controle-afspraak komt. Na ongeveer 6 tot 8 weken wordt er gekeken hoe het is gegaan en kunnen eventuele aanpassingen gedaan worden om het resultaat te vergroten.
Is een podotherapeut ook pedicure?
Nee, een podotherapeut is geen pedicure.
Het kan echter wel voorkomen dat bij bepaalde patiënten de voeten wel verzorgd worden door een podotherapeut. Dit gebeurt alleen als er bepaalde problemen zijn die niet door een pedicure opgelost kunnen worden, zoals een ingegroeide nagel, of bij patiënten met diabetes mellitus met risicovoeten (ook hierbij geldt: alleen bij medische indicatie, anders volstaat een pedicure met een diabetesaantekening of een medisch pedicure).
Mag ik met mijn ontstoken teen in een sodabadje?
Voetbaden worden onteraden bij wondjes en ontstekingen aan de voeten. Dit geldt met name voor mensen met diabetes mellitus, reumatoïde artritis en/of bloedvatproblemen. Dit in verband met:
- het verwekende effect van de baden: bepaalde bacteriën kunnen zich sneller vermenigvuldigen in een vochtige, warme omgeving
- de aantasting van de natuurlijke afweer door de soda: hierdoor is de huid meer vatbaar voor infecties en schimmels
- de neuropathie bij sommige diabeten: hierdoor is de temperatuur van het voetbad niet duidelijk voelbaar en is er kans op verbranding
Heeft u problemen met het dragen van slippers?
Heeft u pijnklachten in slippers? Heeft u altijd problemen met de pasvorm? Steekt er een teen over of heeft u hoge wreven? Vindt u aangepaste slippers niet mooi? Zlippo biedt uitkomst:
- Zlippo geeft u de keuze uit vele unieke modellen
- Zlippo laat u de kleur kiezen die bij u past
- Zlippo levert uitzonderlijk hoge kwaliteit
- Zlippo ontwikkelt speciale modellen voor diversen voetklachten
Geïnteresseerd, informeer naar de mogelijkheden via het contactformulier of kijk op www.zlippo.nl
Wat krijg ik terug van mijn ziektekostenverzekering?
De rekening moet u zelf indienen bij uw ziektekostenverzekering. De verzekeraar zal het bedrag aan u uitkeren. Bij uw verzekering kunt u nagaan wat, en hoeveel, u vergoed krijgt. Klik hier voor meer informatie over vergoedingen.
Staat uw vraag hier niet vermeld?
Neem dan contact met mij op via het contactformulier of via de telefoon (0495-842785).